Vandaag speelde Bernoud Jonker de meest complexe versie van LO-Game voor een groep studenten van de Hanzehogeschool. Deze “Supply Chain Management”versie kent een aantal extra rollen.
Dat maakt de processen complexer maar tegelijkertijd realistischer.
Zo is er bijvoorbeeld een transporteur, een recycler en een rol voor de
douane. Aardig is dat er ook verschillende vervoersmodaliteiten zijn in
het spel. Zo kunnen de materialen per boot, vrachtwagen of bijvoorbeeld
snel via het vliegtuig getransporteerd worden. Tijdens deze spelversie
gebruikte de transporteur het gebrek aan alertheid van de opdrachtgever
om het dure transport per vliegtuig te berekenen maar de spullen per
boot te vervoeren. “Merkt ie toch niks van…”, aldus de transporteur. Het
deed me denken aan de realiteit: de ervaring van één van mijn vrienden
die als directeur bij een productievestiging van een multinational, een
grote besparing realiseerde op de transportkosten. Het ging om
halffabricaten die standaard per vliegtuig uit Brazilië werden verstuurd
naar Nederland terwijl per boot meer dan snel genoeg was. Onze
spelsimulaties zijn inderdaad vaak nét echt! Veel van dit soort
anekdotes rond de spelsimulaties staan trouwens in LE-Boek (zie http://fliphtml5.com/download-pdf-file/419655)
Als altijd zorgde deze spelsimulatie ervoor dat studenten actief zijn:
een groot voordeel van deze werkvorm in de logistiek lessen of de
operations management lessen. Learning by doing: het blijft één van de
effectiefste leermethodes.
Wij zetten het ondernemerschapspel in voor M&O en Economie, omdat M&O grondig wordt herzien. Er komt meer aandacht voor ondernemerschap en financiële redzaamheid in de nieuwe invulling van M&O vanaf het schooljaar 2018-2019.Astrid Scholtens, docent M&O van Nassau College Assen
This post is also available in: English