Studenten van het ROC van Twente in Enschede oefenden de eerste stappen van hun ondernemerschap in de spelsimulatie LEARNGame. Spelenderwijs leren is een manier van leren die weinig “leer-energie” kost. Het is een zgn, ‘smart game’, waarbij de executieve functies worden geactiveerd. Onderwijsjargon voor “leren door te doen”. De spelsimulatie is ‘verrijkingsaanbod’ bij thematisch onderwijs: hier is dat het thema Ondernemerschap/Ondernemendheid.
Spelenderwijs ondernemend leren: toegevoegde waarde scheppen (=geld verdienen), kansen en mogelijkheden zien (=opportunity’s zien, de kern van ondernemerschap), leren onderhandelen.
Het spel zorgt ervoor dat de studenten elkaar op een andere manier leren kennen, dat ze andere ervaringen met elkaar hebben. Het is een antwoord op het waarom van gezamenlijke leerprocessen.
Dus waarom het nodig is om leerlingen/studenten bij elkaar te brengen om dezelfde leerprocessen te ervaren. Zaken die je moet leren om je staande te houden in de echte wereld: interactie met anderen, coalitievorming, onderhandelen, effectief communiceren, vertrouwen scheppen, af en toe risico’s nemen, geld verdienen, tegenslag ervaren en er mee om kunnen gaan, successen beleven, etc. Wat dat laatste betreft, we hebben in onze spelsimulaties in het verleden ook getoetst of het Engelse gezegde: “succes drives succes” ook daadwerkelijk waar is. Door het aantal ervaren successen voor en ná de pauze te meten. Eenvoudig kon worden vastgesteld dat dit duidelijk inderdaad het geval is.
Overigens was dit een pilot om te kijken of we de theorie van M. Frese over het stapsgewijs leren van ondernemerschap kunnen valideren. Dit door de transacties digitaal te registreren. Dat ging -opnieuw- mis. Ook was het de bedoeling om de ontwikkeling van ondernemend gedrag te meten, door voor en ná de spelsimulatie de gedragsstijl scan te doen (Zie https://gedragsstijlscans.nl/) . Ook dat ging mis. De plaatjes zijn er niet minder fraai om.
Deze spelsimulatie werd zoveel mogelijk met het mondkapje op gedaan, om de risico’s van Covid-19 besmetting te beperken. Dat gaf een situatie zoals nooit tevoren wat te zien is in de unieke video beelden hiernaast.
Enkele quotes van de deelnemers:
- Ondernemerschap is niet mijn ding, denk ik, maar ik zou graag dingen leren die ik ook in m’n leven kan toepassen
- Winst maken is leuk. Wel op een aardige manier
- Probeer altijd het beste eruit te halen
- Erg leuke en leerzame leswijze. Ik ben benieuwd naar volgende week
- Ik vond het leuk sociaal bezig te zijn
- Vertrouwen op lange termijn, daar kun je op bouwen
This post is also available in: English