Dat was de reden waarom één van de kinderen in de verrijkingsklassen van het Hondsrugcollege gisteren vond dat hij Russisch moest leren. Hij wist al dat om astronaut te kunnen worden, moet je Russisch kunnen. Russisch is –zoals Oksana Grynazhuk- in haar lessen aangeeft – de eerste taal die in de ruimte gesproken werd. Door de eerste mens in de ruimte: Yuri Gagarin. Trouwens in het Russisch spreek je niet van ‘astronaut’ maar van ‘kosmonaut’.
De eerste les Russisch voor hoogbegaafde kinderen van ons lesprogramma Russisch is weer gestart. Met inderdaad wat kleinere groepen in de klas in vergelijking met de voorgaande jaren. In het attractieve verrijkingsprogramma bij het Hondsrug is volop aandacht voor datgene wat hoogbegaafde kinderen graag willen: uitdaging bij de leerstof. Maar ook zélf actief zijn in het eigen leerproces. Hoewel we nu al een jaar of vijf het lesprogramma draaien, vinden we telkens weer nieuwe elementen om deze hoogbegaafde kinderen uit te dagen.
Al in de eerste les wordt van hen gevraagd hun eigen naam in het cyrillisch te schrijven bijvoorbeeld. De laatste les wordt zoals gewoonlijk gevormd door de kinderen in de spelsimulatie LEARN Game Russisch uit te dagen steeds in het Russisch te communiceren. Met de zogenaamde “wordfan” (een idee dat oorspronkelijk door Gerda Cramer is bedacht) als hulpmiddel. De dingen die ze in de vier (!) lessen daarvoor leren –je voorstellen, enkele kleuren, getallen, small talk- worden in de spelomgeving van LEARN Game toegepast. Dit allemaal volgens het kader dat voor dit soort eerste stappen, op Europees onderwijsniveau is bepaald: het Common European Framework niveau 1. Al beperken we ons wat schrijven betreft tot het schrijven van de eigen naam. Je kunt immers niet alles al doen in zo’n kleine stoomcursus Russisch. Prioriteit ligt bij het mondeling kunnen communiceren op basisniveau. Daartoe gebruiken we allerlei ‘spelenderwijs leren systemen’.
De lessen Russisch beperken we niet tot alleen de taal. Ook de Russische cultuur, de gezamenlijke Nederlands – Russische geschiedenis, het land en wat Russische gebruiken komen aan de orde. Dat versterkt de uitdaging bij deze bovenal nieuwsgierige kinderen. Oksana vindt het een voorrecht om dit werk met deze hoogbegaafde kinderen te mogen doen. De passie om dingen te leren straalt van hen af. Waar? Aan school aan de Anna Pawlona laan….en wie was Anna Pawlona?..ook dat komt in de lessen van Oksana aan de orde.
This post is also available in: English